Honlap testreszabása




készítette a honlap.hu

"A jövő gyermeke" - Erasmus+ program
2019-2022

A projekt óvodai környezetben, Dánia és Magyarország két partneróvodája között valósult meg. A partnerválasztást egy régebbi személyes, szakmai kapcsolat indukálta. Az a cél, hogy a  magyar partner elsajátítsa a dán óvodapedagógiai módszereket az ott töltött látogatások alatt.

A dániai óvodai szolgáltatások esetében nem az iskolára való felkészítés a cél, hanem inkább az, hogy jó életminőséget nyújtsanak illetve hozzájáruljanak a gyermek sokoldalú, a társadalmi és kulturális képességeit is figyelembe vevő fejlesztéséhez. Ez egy olyan hatékony módszertan, amelyben a kisgyermekek fejlesztése és a pedagógusok munkája valódi harmóniában, együtt működik az óvodai nevelés területén.

A magyar partner két látogatást tett a dánia partnernél, ahol részt vettek a szakmai munkában, gyakorlati tapasztalatokat szereztek a kisgyermekek fejlesztő és nevelő programjaiban. A tapasztalatok alapján az adaptálható módszereket a helyi nevelési program átdolgozásával beillesztjük az óvoda szakmai működésébe.

Sofiehuset - az óvodáról

ovi_neve
A dániai Nykøbingban található, a skandináv hangulatú kisváros lakóövezetében.
Csendes, rendezett, parkos övezetben. A környező házak takarosak, előkertjeik gondosan karbantartottak.
Minden utca minden szeglet olyan, mintha egy Andersen mese részletét látnánk egy képeslapon.

a projekt kezdete

mndzsmnt_videonezes_2
Az első találkozás alkalmával a Kölyöksziget Óvoda koordinátora és az intézmény vezetőségének két tagja látogatott el Sofiehusetbe.
Fontos volt, hogy az intézmény vezetőségei megismerkedjenek, illetve hogy a Kölyöksziget vezetői lássák és megtapasztalják mindazt, ami később megjelenik majd otthon, a Kölyöksziget mindennapjaiban és munkájában.

első tapasztalatok

gyerekszek_3
Az első és egyik legmeghatározóbb élményünk a munkahelyi környezet volt. Az, ahogyan ügyelnek a nevelők testi egészségével, magával ragadó. Az asztalok és a székek felnőtt magasságúak, az asztalok magassága állítható, ahogy a székeké is. Gurulós székeket használnak, egy ne kelljen állandóan felállni, vagy emelgetni és cipelni a székeket.
gyerekszek
Ahogyan a székekre, úgy a teljes felszerelésre jellemző, hogy szabadon lehet változtatni és alakítani a felszerelést és a helységeket. Igény és kor alapján.

Ahogy ezen a gyerekszéken is látható: a fellépő lapja korhoz mérten állítható magasságú, hogy a gyerek önállóan fel tudjon mászni, kisgyerekeknek, akiknek pedig bizonytalan az ülése, nekik pedig beülőt lehet csatlakoztatni az ülőlaphoz.
pelenkazo
Egézségvédelem
Hatalmas hangsúlyt fektetnek az ott dolgozók egészségének védelmére. Mindent elkövetnek, hogy a dolgozó ne hajoljon, ne emeljen, ne görnyedjen kis székeken, fesstartása és testhelyzete minden körülmények között legyen a legegészségesebb.

Ezért a székek gurulnak, az asztalok magassága állítható, a babakocsiba létrán mászhat be a gyerek és a pelenkázó asztal magassága is elektromosan állítható.

dán nevelési módszerek az óvodában

kepernyofoto 2022 11 10 11 29 06
Önállóság
Nevelésük alapja a gyermek önállóságra nevelése. Az egyéni fejlődést legjobb eszköze, ha a gyerek önállóvá válik és ezáltal magabiztosan tudja felfedezni a világot - így sajátítva el újabb képességeket.

A dán nevelés hitvallása:

Az a cél, hogy a gyermek a fejlődés és a tanulás során saját maga legjobb változatává váljon.

formak_versek_szamok

Életre nevelés

Igyekeznek olyan tematikát alkalmazni és olyan témákat választani, ami messzemenően az életre nevelést célozza meg.

Olyan mindennapi készségeket és képességet fejlesztenek, melyek alapvető ismereteket szolgáltatnak ahhoz, hogy egy önálló gyermek tovább fejlődjön és sikerrel érvényesüljön a következő életszakaszban.

Így pl. meg kell figyelni, hogy ki hiányzik, hányan ülnek az asztalnál, tehát hány főnek kell teríteni.

Vagy pl. az erdőben bogarakat gyűjtenek és nagyítóval megfigyelik, melyiknek hány lába van, majd elengedik, hiszen "élni és élni hagyni".
elokeszitos_tabla
Iskola előkészítő
A gyerek utolsó óvodai évében, vagyis ötévesen iskolaelkészítő csoportba kerül, ahol specifikusan az iskolai életre készítik fel őket.

Tematikusan tanulják a környezetet, az évszakok változását, a hangokat, a betűket.

Gyakorolják az írást.

Feltérképezik és térképen jelölik, hogy ki melyik térségben lakik a városban és melyik iskolába fog járni.

Áprilistól pedig minden gyerek a saját iskolájában folytatja az előkészítőt, ahol megismerkedik az iskolával, a helyiségeivel és a tanulótársakkal, valamint a tanítókkal.

mitől különleges egy dán óvoda?

felnott_koszos_overall

Példamutatás

A nevelők sem kivételek, sőt! A gyerek a felnőttek példáját követi. És sokszor ez fordítva is igaz.
saras_udvar
Nincs hideg idő
Bizony, még sárban és enyhe esőben is kimennek a szabadba, játszanak az udvaron, vagy éppen saraznak januárban.
csontvaz

Különös témák

Dal a csontvázról? Nem félelmetes.

Gyakran verselnek a pukizásról, vagy énekelnek a zsiráfról, aki megcsúszott, bekakált és beleesett.
mini_foglalkoztato_beugro
Minden praktikus
Úgy tervezik meg a berendezést, úgy rendezkednek és úgy találják ki a munkafolyamatokat, hogy azok praktikusak legyen.
Pl. ablak van a földön, hogy a járni nem tudó bölcsis is ki tudjon nézni rajta, ha odakúszik az ablakhoz.

Úgy alakítják ki a helyeket is, már az építkezés során, hogy azok kiszolgálják a nevelési folyamatok igényeit és változtathatók legyenek. Vagy gurítható bútorokat használnak.
szines_etelek_5_sulo_cipok

Minőségi gyermekétkeztetés

A dán szakácsok szakirányú képzést kapnak gyermekétkeztetés kapcsán.

Valamint helyben készülnek az ételek. Azok az illatok máris étvágyat gerjesztenek.
szines_etelek_3
Egészséges alapanyagok
Teljes kiőrlésű kenyér, tészta.
Rengeteg, zöldség és gyümölcs.
Hosszú felszívódású szénhidrátok.
Zsírszegény ételek.
szines_etelek

Színes és látványos ételek

Ha már az oviban terjengő illat meghozta a kedvet, a színes tálalás tovább fokozza az étvágyat.

A változatos színű terítés a gyerekeknél különösen nagy sikert arat, hogy jóízűen fogyasszák az ételt.

Mi az, amit magunkkal hoztunk?

Hamarosan ezt is eláruljuk...

Sőt! Meg is mutatjuk!

Gyere vissza később!